Tips mod overtænkning !

Er du en af dem, der - ligesom jeg - er en overtænker.

Hvor der er en konstant kværnen af tanker, der kører rundt I hovedet ? 

Det kan stoppes midlertidigt med meditation,  fysisk aktivitet eller på andre måder.

Men så snart hjernen får en ledig stund, kører det igen.


En af grundene er, at vores hjerner er designet til at forudse og løse problemer.

Det var nødvendigt, dengang vi blev til mennesker,  og tilværelsen bogstaveligt talt handlede om hele at forudse mulige farer.

Meget har ændret sig siden, men vores biologi har ikke fulgt med.

Derfor vil hjernen rigtig gerne beskæftige sig med problemløsning. Og hvis der ikke er nogle - ja  så konstruerer den da bare nogle.

Som den så efterfølgende forgæves forsøger at løse.


Det kan være utrolig svært ikke at give disse tanker energi.

Tænk hvis du missede en af dem, overså noget, ikke fik tænkt grundigt nok over noget !

Men jeg kan love dig ; det sker IKKE.

De tanker, ideer, problemløsning, og indsigter  der er vigtige, forsvinder ikke - de skal nok vende tilbage til dig.

Men de overflødige tanker er med til at fjerne din opmærksomhed på, hvad der sker i din virkelighed,  din omverden og mennesker omkring dig.

Tro mig- jeg kender det 🙄


Måske vil du gerne have nogle af de - meget simple - tips,  der har hjulpet mig ?

Det ene råd er: husk at tanker er IKKE virkelighed. 

De er i mange tilfælde blot resultat af forældet biologisk udstyr.

Derfor:  accepter dem i stedet for at kæmpe imod dem. 

Forestil dig, at de er ligesom et radioprogram, der kører i baggrunden, som du ikke rigtig giver opmærksomhed,  fordi  det er lidt ligegyldigt. 

Og når tankerne kører,  kan du jo ligeså godt lave noget andet imens - nu hvor du blot accepterer dem.

Men har valgt ikke at fordybe dig i dem - for det er jo bare tanker ! 

Er det stadig svært ? Så kontakt mig gerne, så kan jeg hjælpe dig videre.

www.psykologstaub.


Dette tip er alt for godt til at jeg kan beholde det for mig selv: 


Når jeg vågner, går mit hoved straks i gang med at gennemgå dagens opgaver - forudse, hvilke problemer, der kan opstå osv. - hvilket ofte resulterer i at jeg bliver træt, før jeg overhovedet kommer ud af sengen 🙄


Er det en god en god start på dagen ? Nej - det er det ikke !


Men nu har jeg lært mig selv at bryde dette negative mindset ved at spørge mig selv: Hvad er du glad og taknemmelig for lige nu ?

Det kan være lige fra at jeg har sovet godt - at solen skinner - eller tænke på mit dejlige lille barnebarn.

Eller at jeg er så privilegeret at have et arbejde, jeg elsker.

Det betyder en kæmpe forskel for, hvordan min dag forløber.


Nu har jeg lige givet mit tip videre til dig og jeg ønsker dig godmorgen og en rigtig dejlig dag.

 




Hvorfor er det så svært at slippe dårlige vaner og rutiner : 


Har du svært ved at slippe gamle, dårlige vaner ?

Har du svært ved at nå de mål, du sætter dig ?

Måske vil du gerne ændre dine kostvaner, måske vil du gerne motionere lidt mere ?

Måske vil du gerne bruge din tid lidt bedre ? 

Du har prøvet, måske mange gange, men uden held.


Du kritiserer dig selv, fortæller dig selv, at du er slap, mangler rygrad - hvorfor kan du ikke bare tage dig sammen ?


Din selvkritik gør det ikke nemmere for dig at skabe forandring - når du for hvert forgæves forsøg oplever, at det mislykkedes, bliver troen på, at du kan opnå det , du ønsker endnu mindre.


Til dig, der genkender dette mønster, har jeg en god nyhed:  at slippe gamle vaner og etablere nye, er ikke et spørgsmål om viljestyrke og rygrad - og du kan derfor slippe din selvkritik lige nu ! 

For der er nogle enkle og biologiske grunde til, at det kan være så svært.



Din hjerne er nemlig indrettet sådan, at den bare elsker rutiner og gentagelser - det giver en følelse af tryghed og udløser belønningsstoffer som fx. dopamin. 

Det kan undre  at hjernen også elsker 

"dårlige" vaner! 

Men det er biologisk hensigtsmæssigt, for jo mere af vores adfærd,  som kører på " rygraden og rutinemæssigt, jo mere overskud er der til at håndtere ukendte, nye og potentielt truende situationer. 


Derfor vil din hjerne altid kæmpe imod og modarbejde dig, når du forsøger at ændre en vane ! 


Men der er en løsning ! 



Løsningen er at at gå med hjernen i stedet for imod den - med andre ord at snyde hjernen.

Dvs. at du starter med forandringer, der er så små, at hjernen næsten ikke opdager det.

Hvis dit mål er at begynde at dyrke motion, kan du fx. starte med at træne hjemme på dit stuegulv i 5 min.

Eller smutte ud på en løbe - eller gåtur i 10 minutter.


Den anden hemmelighed er hurtigt at gøre det til en vane - hjernen kan jo godt lide vaner.


Fx. kan du løbe eller gå ti minutter hver eller hveranden dag , gerne på samme tid.

Dermed giver du hjernen den rutine / vane, som den kan lide.


Så hemmeligheden er ganske enkelt: små skridt - hyppighed -gentagelse ! 


Og husk: Hvis dit projekt ikke lykkedes, er det ikke fiasko, men feedback. Så skal du bare justere lidt.

Måske tror du ikke på mig ? Måske tænker tænker du:    “ Det går alt for langsomt.  Det fører da aldrig til noget, der er overhovedet ikke ulejligheden værd “ ? Måske kan du have ret - men på den anden side:  Du har jo tidligere i lang tid forsøgt uden held, så …..det kan jo kun gå fremad ! De måder, hvorpå du tidligere har forsøgt, har jo ikke virket. Og hvis noget ikke virker, kan man ligeså godt prøve noget andet. 


Jeg håber, disse små tips kan  hjælpe dig til store forandringer. Hvis det stadig er svært for dig, kan du alligevel har brug for hjælp til komme nærmere dine mål, kan du altid kontakte mig på www.psykologstaub.dk